Veel bedrijven hebben verschillende tools waarmee ze data en profielen van klanten kunnen beheren. Het in kaart brengen van de doelgroep is erg belangrijk, omdat je er zo achter komt hoe je relevant kan zijn voor de (potentiële) klant. Je komt er niet alleen achter waar zij behoefte aan hebben en wat hun wensen zijn, maar ook hoe je hier vervolgens slim op kunt inspelen. Sinds 2016 zijn er dus Customer Data Platformen, ook wel CDP genoemd, waarbij je dus de klantenmening en ervaringen kunt analyseren. Hier vertellen we je graag meer over!

Waar gebruik je een CDP voor?

Veel bedrijven zetten Customer Data Platforms in waarmee ze de klantenmening te kunnen registreren en ook de customer experience kunnen analyseren. Hiernaast worden de platforms ook wel ingezet om advertising te regelen en de conversie met de klant te verbeteren. Je kunt verschillende doelen hebben voor het gebruiken van deze platforms. Het zijn allemaal losse toepassingen met eigen datasets.

Klantprofiel

De naam zegt het al, maar een customer data platform verzamelt alle data rondom klanten. Het platform houdt bij welke interacties en transacties met een klant hebben plaatsgevonden. Hierna wordt er een compleet up-to-date klantenprofiel opgesteld. Als organisatie krijg je zo dus precies inzicht in wat een kant doet en hoe je diegene beter van dienst kunt zijn. Het stelt als het ware de klantbehoefte centraal.

Marketeers

Veel marketeers krijgen door middel van Customer Data Platforms een beter beeld van hun klanten. Hierdoor kunnen zij ervoor zorgen dat hun merk nóg relevanter wordt. Ze kunnen op het juiste moment, met de juiste boodschap via het juiste kanaal communiceren met consumenten. Hiermee verhoog je de conversie, wat ook één van de marketingdoelstellingen kan zijn. De kwaliteit en het belang van specifieke contactmomenten wordt hierbij in acht genomen. Zo speel je als marketeer ook beter in op wat er in de markt gebeurt.