Onder de noemer linkbuilding vallen diverse activiteiten die als doel hebben de online autoriteit van de website van een bedrijf te doen laten groeien. Een betere online autoriteit leidt vervolgens tot een hogere plek in Google en dus meer websitebezoek, zou luidt de achterliggende gedachte. Een organisatie kan deze online autoriteit verbeteren door op allerlei externe sites een link (ook wel backlink) te verkrijgen naar de eigen website. Een linkbuilding specialist kan je hier uiteraard uitstekend bij helpen, maar mocht je de juiste kennis in huis hebben, dan zou je dit ook zelf kunnen doen. Lees hieronder op welke manieren je deze backlinks zoal kunt verkrijgen. 

linkbuilding specialist

Registratie bij bedrijvengidsen

Je bedrijf registreren bij bedrijvengidsen zorgt er natuurlijk voor dat je via die bedrijvenpagina’s gevonden kunt worden door potentiële klanten. Bovendien zou je daar je website kunnen laten publiceren. Dit is een goed voorbeeld van een heel nuttige backlink.

Artikelen op daarvoor bestemde sites

In absolute zin halen bedrijven vaak de meeste backlinks binnen door artikelen te schrijven voor plaatsing op websites die min of meer speciaal voor linkbuilding zijn opgezet. In zo’n artikel is dan vanzelfsprekend een link verwerkt naar jouw site. Deze artikelen kun je zelf schrijven en (laten) plaatsen, maar je kunt dit ook geheel uitbesteden aan een linkbuilding specialist.

Gastpublicaties

Een gastpublicatie is daarentegen normaal gesproken eenmalig. Hierbij verkrijg je tegen betaling toestemming om een artikel te mogen plaatsen op een bepaalde (vaak bekende en veel bezochte) website. Ook in dit artikel verwerk je dan natuurlijk op een slimme manier een linkje naar jouw site.

Startpagina’s

Via startpagina’s – oftewel pagina’s van waaruit je kunt doorklikken naar bedrijven in een bepaald thema – zou je tenslotte ook een of enkele backlinks kunnen verkrijgen. Deze links zijn relatief goedkoop, maar wel weinig waard.