In een wereld die steeds meer online wordt, bestaat er nog altijd behoefte aan promotie met drukwerk. Je kunt digitale beeldschermen gebruiken, maar de kwaliteit van goed drukwerk qua kleuren, helderheid, resolutie et cetera, is daarmee vrijwel niet te realiseren. Beeldschermen kan je niet overal ophangen vanwege mogelijke diefstal en vandalisme. Bovendien kan je drukwerk aanbrengen op allerlei vormen en materialen, bijvoorbeeld voor winkeldisplays. Drukwerk kan desgewenst aan klanten worden meegeven.

Materialen

Veel materialen kunnen worden bedrukt. We noemen hier de volgende:

  • Papier: Bedrukt papier weegt en kost weinig. Het is gemakkelijk op te hangen en uit te delen.
  • Karton: Karton heeft als voordelen dat het steviger is dan papier en in allerlei vormen te gebruiken is, zoals voor een kartonnen display in een winkel.
  • Platen: We praten over platen van diverse materialen, zoals trespa, plexiglas, PVC, polystyreen, polypropyleen en foamboard.
  • Folies: Evenals de platen kunnen de folies van diverse materialen zijn gemaakt. Het belangrijkste verschil is dat platen stijf zijn en folies niet.
  • Doek: Doek komt met een bepaalde structuur, dat een extra aspect toevoegt aan bedrukt materiaal. Je kunt vanzelfsprekend aan kleding denken, maar ook aan bijvoorbeeld wandbekleding.

Druktechnieken

We hebben het niet alleen over drukwerk voor reclame materiaal, maar ook voor de presentatie van producten met winkeldisplays, zoals met een kartonnen display. We noemen hier twee druktechnieken:

  • Zeefdruk is een al heel lang toegepaste techniek. Voordelen van zeefdruk zijn dat het geschikt is voor veel verschillende oppervlaktes, men kan ermee een intense weergave van kleuren krijgen. Nadelen zijn de lage productiesnelheid en het moeilijk is om fijne details te tonen.
  • Digitaal printen is voordeliger bij kleine aantallen, het is snel toe te passen en je kunt variabele gegevens toevoegen, zoals namen. Nadelen zijn dat bij vouwen het inkt kan splijten, het is duur voor grote aantallen en zeefdruk geeft een fraaier resultaat.