Wanneer je gezonder leven hoort denken mensen vaak aan drastische veranderingen. Denk aan nooit koolhydraten en suikers mogen eten, niet meer uitgaan, geen alcohol meer aanraken en meer. Wat je dan ook iedere keer weet ziet, is dat deze mensen dit niet kunnen volhouden. Wij zijn als mensen niet gemaakt om zulke grote stappen in één keer te maken. Kleine stappen werken op de lange termijn altijd beter dan grote stappen. Deze grote stappen werken misschien op korte termijn, maar daar blijft het ook bij. Wil je gezonder leven en nog steeds genieten? Dan hoef je hier niet veel voor te doen.

Veranderingen voor de lange termijn

Wat voor stappen moet je dan nemen die op de lange termijn werken en daadwerkelijk zorgen voor een positieve verandering? Voordat je hierover nadenkt wil je weten wat je precies wilt veranderen. Waar stoor je je het meeste aan op dit moment? Rook je bijvoorbeeld en zeg je ieder jaar weer dat je gaat stoppen? Zoals je merkt helpt dit niet. Een kleine stap die je kan maken is het uitproberen van e-sigaretten. Terwijl je dit uitprobeert, kun je online lezen wat voor voordelen dit heeft. Je hoeft jezelf geen deadline te geven hoelang je nog normale sigaretten mag roken en je zult merken dat je er steeds minder trek in krijgt.

Niks extreems meer doen

Alles wat je extreem doet, zal niet werken. In het begin heb je genoeg motivatie, maar wanneer de nadelen groter worden stop je er al gauw mee. Probeer jezelf nieuwe, gezonde en kleine gewoontes aan te leren. Ben je geen sporter? Spreek standaard een datum en tijdstip met een vriend(in) af om te gaan sporten. Je kunt bijpraten, elkaar motiveren en je hebt meer zin om te gaan.