Inbound marketing werkt volgens de inbound methode. Deze methode houdt in dat je content van je bedrijf als hoofdonderwerp de vraag en de behoefte van de klant hanteert. Dit voorkomt dat de klant jouw product of dienst opgedrongen krijgt. Met Inbound marketing kijk je of je een oplossing kan aanbieden aan een potentiƫle klant. Hubspot heeft de inbound marketingmethode verder ontwikkeld, volgens de methode van Hubspot trek je de juiste bijbehorende leads aan, zorg je voor interactie die waarde toegevoegd en blijf je de klant ondersteunen tot vlak na het moment dat ze van jouw dienst gebruik hebben gemaakt. Aangezien de Hubspot methode zo populair is geworden ge afgelopen jaren heeft Hubspot nu ook enkele Hubspot partners.

Deze methode van marketing streeft ernaar de ervaring van de klant zo goed mogelijk te maken, dit zorgt uiteindelijk voor een groei in de klantdatabase van je bedrijf. De marketingmethode is gemaakt om langdurige connecties op te bouwen met je klanten. Dit is noodzakelijk aangezien er enorm veel concurrenten op de markt zijn. Klanten kunnen nu gemakkelijker bij deze concurrenten komen aangezien alle soorten bedrijven bereikbaar zijn via het internet.

Deze band bouw je op door klanten in eerste instantie aan te trekken, over te halen om de dienst te kopen, de dienst goed te leveren en als laatste stap het hele proces opnieuw te laten uitvoeren. Het aantrekken van de juiste klanten verhoogt je interactie met de dienst of product. Ook is het belangrijk om goed contact te houden met de klant om de kans op aankoop te verhogen. Dit kan door bijvoorbeeld emails, social media contact of via een live chat op de website. Vragen worden op deze manier snel beantwoord en aankopen worden sneller gedaan.