Wanneer je organisatie aan het groeien is en je steeds meer werknemers hebt, is het belangrijk ook een HR-afdeling op te zetten. Er is behoefte om alle personeelszaken goed te regelen. Vaak hoor je dat werkgevers een aantal HRM-plannen opgezet hebben, maar dit mislukt. Er is niet voldoende kennis en de verkeerde stappen worden genomen. In dit artikel lees je hoe je een HR-afdeling opzet.

Ontwikkelingen

Je gaat als eerst kijken naar de belangrijkste organisatieontwikkelingen. Samen met je collega’s neem je de HR-werkzaamheden onder de loep en besluit je welke aanpak de meest efficiënte is. Denk hierbij aan het automatiseren van administratieve werkzaamheden en de behoeften van je werknemers. Een HR-afdeling opzetten gaat heel anders dan vroeger. Er wordt van je werknemers compleet iets anders gevraagd. Persoonlijke ontwikkeling en zingeving zijn hierbij belangrijke factoren. Zorg ervoor dat dit meegenomen wordt in het HRM-plan.

Hulp

Heb je hulp nodig bij het opzetten van de HR-afdeling? Het is een complex proces en er komt veel bij kijken. Je kunt hiervoor hulp en advies vragen aan specialisten op het gebied van organisatieontwikkeling zoals Enroute BV. Een specialist helpt je vooruit met organisatieontwikkeling, loopbaanadvies, re-integratie en outplacement. Dit zijn allemaal factoren die erg belangrijk zijn op een HR-afdeling.

Uitbreiding

Heb je al een HR-afdeling, maar dient deze uitgebreid en verbeterd te worden door de groei van je organisatie? Ook dan dien je een HRM-plan op te stellen. Stel je doelen vast in het rapport en definieer verantwoordelijkheden. Je analyseert wat de afdeling zal gaan doen om doelen te bereiken en hoe de afdeling dit zal gaan doen. Zorg ervoor dat je je HR-werknemers goed kent. Zij zijn verantwoordelijk voor veel belangrijke zaken binnen het bedrijf. Het kan voorkomen dat je meer HR-medewerkers moet aannemen of een aantal zal moeten ontslaan.

Na het opstellen van het HRM-plan kun je dit in de praktijk uitvoeren en de eerste periode goed analyseren om te zien hoe de HR-afdeling het werk uitvoert.