Chatbot in de media en journalistiek

Chatbot in de media en journalistiek 

De laatste decennia maakt de wereld een grote technologische ontwikkeling door, waardoor je steeds meer dingen online ziet verschijnen. Zo lezen mensen tegenwoordig veel minder de papierenkrant en kiezen er juist voor om deze online te gaan lezen. Veel kranten bieden bijvoorbeeld een app aan, waardoor het lezen van de krant nog gemakkelijker wordt. In deze online artikelen wordt al het nieuws besproken en aangeboden, zodat de lezer niks hoeft te missen! Ze kunnen er zelfs voor kiezen eerdere artikelen terug te lezen of over bepaalde onderwerpen te lezen. Kortom dit online platform biedt de lezers de mogelijkheid alles op een bepaalde plek te kunnen lezen en maakt het lezen van de krant erg gemakkelijk! Een chatbot kan op dit online platform goed van pas komen. Deze branche zou namelijk een een overzichtelijke hulptool kunnen creëren voor de gebruikers, om hen te begeleiden door de site.

Wat is een chatbot?  

Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. De persoon die de site bezoekt krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Wanneer de vraag is gesteld, gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden uit de kennisbank. Hierdoor zal de gebruiker binnen no-time een antwoord krijgen. De chatbot zal worden voorgeprogrammeerd door chatspecialisten. Dit zorgt ervoor dat de chatbot zoveel mogelijk antwoord kan geven op de vragen van de gebruiker en diegene zo verder geholpen kan worden.  

Waarom een chatbot in de media en journalistiek?

Wat net al naar voren kwam, is dat ook in de branche een grote verschuiving plaatsvindt van offline naar online. Dit biedt voor deze sector mooie kansen, omdat er vanuit de lezers steeds meer vraag naar een online platform is. Een chatbot kan ervoor zorgen dat er binnen de branche van Media en Journalistiek klanten sneller worden geholpen. Wanneer zij opzoek zijn naar een bepaald artikel, kan een chatbot hen helpen bij het vinden ervan. De chatbot zal, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Dit zal ervoor zorgen dat de klanttevredenheid vergroten toeneemt. Doordat een chatbot op de juiste manier wordt opgesteld, is het in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbox voordelen voor zowel de klant als de verkoper.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *