‘CRM gaat over het verbinden van mensen, processen en tools’

Hoe vul je oprechte klantgerichtheid succesvol in? Het beantwoorden van die vraag is de dagelijkse praktijk van SparklingCRM. Tien jaar geleden startte Wim Vonk samen met Douwe Deinum het bedrijf dat CRM naar een ander niveau tilt. “Met passende oplossingen, soms met maatwerk, maar ook door met een formule-achtige aanpak kleinere bedrijven te helpen. Mede daarom is samenwerken voor ons erg belangrijk en richt ons bedrijf zich primair op waarde en pas aansluitend op omzet.”

Het idee voor SparklingCRM is geboren toen Wim een interimopdracht uitvoerde bij ANVA, een softwareontwikkelaar voor de verzekeringsbranche. “ANVA wilde klanten wel een CRM-applicatie leveren, maar uiteindelijk de implementatie ervan niet begeleiden. Er waren echter al verwachtingen gewekt dat het gebruik van de CRM-applicatie gepaard zou gaan met business consultancy en projectbegeleiding. Na overleg hierover tussen de NVA – de Nederlandse Vereniging van Assurantietussenpersonen – voorganger van het huidige Adfiz – en ANVA besloten wij SparklingCRM op te richten.”

CRM systeemonafhankelijk

“In eerste instantie hebben we veel workshops mogen geven om het gedachtengoed van CRM duidelijk te maken”, weet Wim nog goed. “Omdat we van begin af aan systeemonafhankelijk werkten, kregen we al snel een aantal mooie opdrachten. Maar toen kwam de crisis in 2008 en verminderde de investeringsbereidheid van de financiële sector. Als antwoord daarop hebben wij ons blikveld breder getrokken en zijn we ook in andere branches actief geworden. Ook daar hebben we dus de nodige expertise opgedaan.”

Door de jaren heen is SparklingCRM uitgegroeid tot een kennispartner met een heldere visie. “Dat komt mede doordat we voor organisaties in zeer uiteenlopende bedrijfstakken werken”, legt Wim uit. “Wat we in de ene leren, kunnen we in de andere toepassen. Elke branche, elke onderneming heeft zo zijn eigen ontwikkelfase en eigen behoefte waar het om CRM-ondersteuning gaat. Onze expertrol versterken we vooral door regelmatig whitepapers te publiceren en onderzoeken te initiëren, zoals afgelopen zomer het zeer geslaagde trendonderzoek onder startende intermediairs.”

Sjoerd

Een van de paradepaardjes van SparklingCRM is Sjoerd. Dit online platform voor de adviseur van de toekomst speelt al bijna vanaf het begin een belangrijke rol in de bedrijfsactiviteiten van SparklingCRM. “Sjoerd is inmiddels volwassen geworden en pronkt met zijn boodschap in 2018 voor het derde achtereenvolgende jaar op de achterpagina van elke BeursBengel”, zegt Wim lachend. “Als verpersoonlijking van de digitale assistent van de moderne risicoadviseur is Sjoerd klantgericht, persoonlijk en professioneel en blijft zich in die rol, net als SparklingCRM, steeds ontwikkelen.”

CRM is verbinden

CRM is namelijk meer dan een systeem, is de overtuiging van Wim. “CRM gaat over het verbinden van mensen, processen en tools. Daarom gaat het ook altijd gepaard met een veranderingsproces. Niet in de zin van een reorganisatie met als doel te bezuinigen, maar juist om slim te groeien en door te ontwikkelen. Op die manier kun je je bedrijf zowel inhoudelijk als kwalitatief verbeteren.”

Het team van SparklingCRM bestaat momenteel uit negen dames en heren. “We proberen de samenstelling met betrekking tot expertise, ervaring en ambitie, zo evenwichtig mogelijk te houden”, vertelt Wim. “Verder vinden we het belangrijk dat onze collega’s een positieve levenshouding hebben, goed kunnen en willen samenwerken en een gedrevenheid hebben om zichzelf en het bedrijf gezamenlijk verder te ontwikkelen. Wat voor onze dienstverlening geldt, is dus ook van toepassing op de mensen die bij SparklingCRM werken: engagement in optima forma!”

Duurzame klantrelaties

Het gezamenlijke doel is om bedrijven te helpen hun klanten oprechte en authentieke aandacht te geven. “Dat betekent blijvend investeren in duurzame klantrelaties”, zegt Wim tot slot. “Niet altijd eenvoudig, maar wel van groot belang om de basis voor continuïteit te leggen. SparklingCRM maakt zich daar al tien jaar elke dag opnieuw hard voor. En daar gaan we voorlopig nog wel even mee door!”