De keuze van de Instagram beheer en uitbesteden is essentieel voor elk bedrijf. Dit is soms intern, soms extern: beide oplossingen hebben voor- en nadelen. In de zakelijke omgeving is het Instagram beheer van fundamenteel belang. Deze tools zijn namelijk onmisbaar voor engagement en voor de promotie van evenementen, producten en diensten. Maar heeft het de voorkeur om de taak toe te vertrouwen aan een intern lid of aan een externe professional? Laten we samen de voor- en nadelen analyseren.

De keuze van de social mediamanager

Allereerst moet worden opgemerkt dat de social mediamanager moet worden geselecteerd op basis van een aantal factoren. De belangrijkste zijn de volgende:

  • De doelstellingen die verband houden met sociale netwerken;
  • De tijd die u wilt besteden aan het beheer van de platforms;
  • Het beschikbare budget.

In het bijzonder over dit laatste element moeten we zorgvuldig nadenken. Het is niet ongebruikelijk dat een freelancevergoeding, vooral als deze al is vastgesteld, erg hoog is en aanzienlijk op de totale kosten kan drukken.

Intern en extern Instagram beheer

Nu we dit hebben verduidelijkt, laten we eens kijken wat de voor- en nadelen zijn van beide oplossingen. Laten we beginnen met het uitbesteden van Instagram beheer: laten we aannemen dat de creatie en organisatie van de sociale pagina’s in handen is van een expert buiten het bedrijf. Zo’n figuur heeft ongetwijfeld de juiste knowhow, de nodige vaardigheden en een grote interesse in het onderwerp.

Bovendien kun je met deze optie luisteren naar een objectieve mening en profiteren van andere ideeën, precies buiten het merk. Heel vaak worden op deze manier de beste reclamestunts geboren! Onder andere degenen die aan het hoofd van een bedrijf staan, waarderen vaak constante updates, typisch voor degenen die uitsluitend in deze branche handelen. Anderzijds moet rekening worden gehouden met de beloning en timing van de professional, die mogelijk niet samenvallen met die van de onderneming. In een dergelijke situatie is het essentieel om tot een overeenkomst te komen die beide partijen tevredenstelt.

Het is altijd nuttig om te investeren in interne middelen, op voorwaarde dat ze aantonen dat ze geneigd zijn tot een bepaald type bedrijf. Niet iedereen voelt zich aangetrokken tot sociale media en het is belangrijk om iemand te vinden die er goed in is. Opleidingen zijn niet genoeg, maar een bepaalde instelling is nodig!

Wat zijn de nadelen? Het risico bestaat dat de platforms niet voor zakelijke doeleinden worden gebruikt en dat er geen contact kan worden gelegd met gebruikers. Het communicatieve en expressieve potentieel van sociale media mag nooit worden onderschat.